A rajtats vgrehajtsa, erdei rajtatsek alapjai 2007. 2. 25. 12.16
A kosz az Airsoftos legnagyobb ellensge. Egy rajtats az egyik leghatkonyabb mdja, hogy koszt teremtsnk. Ebbl a cikkbl brki megtudhatja az alapvet dolgokat, amelyek egy sikeres rajtats vgrehajtshoz szksges, ami a legjobb Airsoft jtkosokat is knny prdv teheti.
A rajtats az egyik leghatkonyabb tmadsi forma, ami egy gyalogsgi parancsnok rendelkezsre ll. Lehetv teszi, hogy kihasznljk egy roham sszes kritikus elemt, mint a meglepetst, sebessget s az akci erszakossgt, a maximlis lehetsgig, ugyanakkor minimalizljk a sajt erkre es kockzatot. Egy jl tervezett s kivitelezett rajtats slyosan cskkentheti az ellensg erejt. Egyetlen rajtats a gyzelem lehetsgt teremtheti meg ott, ahol korbban esly sem volt r. Ez egy nagyon hatkony taktika, amennyiben HELYESEN VAN VGREHAJTVA. Ebbl a cikkbl megtudhatjtok az alapvet informcikat, amelyek ahhoz szksgesek, hogy valaki megrtse, hogy mkdik egy rajtats, s maga is vgrehajtsa azokat.
A RAJTATS TPUSAI
Kt formja ltezik a rajtatsnek. Az egyiket megtervezettnek nevezik. A msikat siets, vagy azonnalinak nevezhetjk. Mindkett hasonlt egymsra, ugyanazok az alapvet elemek szksgesek a sikeressghez, a klnbsgek a rajtats krlmnyeiben van.
Megtervezett rajtatst egy meghatrozott helyen s idpontban terveznek meg az ellensg ellen. A felkszls egy megtervezett rajtatsre ugyanolyan, mint brmely tmadsra. Informcikat gyjtesz az ellensg tvonalrl s clpontjairl. Ezen adatok alapjn a csapat kidolgozza a tmadsi tervet. Miutn a terv megvan, vgig prblnak minden fzist, a helyezkedstl a visszavonulsig. A fontos rszleteket, mint a visszavonulsi tvonal, kommunikci, tzirnyts, s tmogats, alaposan megbeszlik, s vglegestik. Amikor a rajtats elkezddik, az alapos tervezs lehetv teszi kpessgeik maximlis kihasznlst, s a sajt egysgeik kztti zavarods minimalizlst. A parancsnokok lehetsg szerint tervezett rajtatst szeretnnek vgrehajtani, amikor csak lehetsges.
Az azonnali rajtatsek olyan rajtatsek, amelyeket egy vratlanul felmerl lehetsg vagy esemnyek alakulsa miatt indtanak. Az Airsoftban akkor szoktak ilyen lehetsgek elfordulni, amikor az ellenfl visszavonulsban van, vagy ldzi csapatunkat.
Egy msik lehetsg, amikor a csapat rjraton van, s ellenfllel tallkozik anlkl, hogy azok szrevennk. A parancsnok megllapthat egy j rajtatsi pozcit az ellenfl eltt, s oda irnytja csapatt.
Mindig vigyzni kell azonban az ilyen spontn rajtatsekkel. A csapat vezetjnek tisztn kell ltnia a tmads lehetsgt, s cselekednie, mieltt az szertefoszlik. A csapatnak rutinosnak kell lennie rajtatsekben, s a parancsnoktl rkez minimlis irnytssal felllni a megfelel pozciba. Amennyiben a csapat nem jrtas rajtatsekben, nem tancsos ilyen azonnali rajtatsekkel prblkozni.
A RAJTATSBEN VAL SZEREPEK
Minden rajtat csapatot hrom rszre tancsos osztani. Ez egyes rszek mrete nagy rszben fgg a feladattl, az ellensgtl, a tereptl, a rendelkezsre ll ertl, valamint az idtl. Akrmekkora is a rendelkezsre ll er, azt megfelelen kell elosztani.
Blokkol csoportok: Kett ilyenre van szksg ahhoz, hogy a tmads sikeres legyen. A blokkol csoportok a bal s jobb szls oldaln helyezkednek el a tmad csapatnak. Feladatok a tbbi csapattag riasztsa az ellenfl kzeledtre. A tmads megkezdse utn pedig ezek a csapatok akadlyozzk meg az ellenfelet, hogy visszamenekljenek abba az irnyba, amelyrl jttek, vagy hogy tovbb haladhassanak az eredeti irnyukba. Tovbb ezek a csoportok lltjk meg az esetleges ellensges erstst, hogy megmentsk a csapdba eset trsaikat.
Kivgz csoport: Mint a neve is mutatja, a kivgz csoport tzert, pontossgot, meglepetst s sebessget hasznl, hogy megsemmistse az ellensges erket. Ez a csapat ltalban a blokkol csoportok kztt helyezkedik el, meglehetsen egyrtelm feladattal. Tagjai clzott lvseket adnak le az ellensg „kivgzsi znban" rekedt tagjaira, ameddig senki sem marad "letben". Miutn a lvldzs abbamaradt, a kivgz csoport feladata lehet mg az ellenfl tkutatsa hrszerzsi informcik utn, azonban ha a rendelkezsre ll id rvid, a kivgz csapatnak clszer visszavonulni olyan gyorsan, amennyire csak lehetsges.
Biztost csoport: Ez egy opcionlis (br ajnlott) rsze a tmad csapatnak. A legtbb rajtats elleni kikpzs ellentmadst javasol a rajtat csapat pozcija ellen. A biztost csoport megakadlyozza az ellensget, hogy eljuthasson a sajt egysgek pozcijhoz. A tmads vgeztvel pedig vdelmi alakzatot vesz fel a f er mgtt, akik esetleg kevs lszerrel rendelkeznek. Azonban ez a csoport csak egy ajnlott rsze a rajtatsnek. Elfordulhat, hogy a rendelkezsre ll emberek szma nem teszi lehetv a biztost csoportot. Ebben az esetben feltehetleg a legjobb taktika agresszven tmadni, majd meneklni. Semmi szksg a krnyken lenni, amikor az ellenfl kezd maghoz trni.
Nha szksg van arra, hogy egy csoport tbb mint egy feladatot lsson el, klnsen, ha a rsztvevk kevesen vannak. Amennyiben ez a helyzet, fontos, hogy szorosabban legyenek a sorok, ami lehetv teszi a csapatagok koordincijt, valamint klcsns tmogatst.
J helysznek rajtatshez
Hogy hol fog egy rajtats lezajlani, azt az ellensg dnti el. A tmadk azt dnthetik el, hogy mikor, s milyen felttelekkel tegyk azt. A rajtatsek sikeresebbek, amikor olyan terepen trtnnek meg, amit az ellensg a sajtjnak gondol. A kisebb kszltsg mellett, egy ilyen tmads elnye mg az is, hogy az ellensg harci kedvt is megtri. Tovbb elfordulhat, hogy az ellensg knytelen rtkes erforrsokat elhasznlni a htorszgnak vdelmre, gy gyengtve az ltalnos helyzett. A II. Vilghborban a partiznok tmadsai Nmetorszgot arra knyszerttette, hogy tbb tzezer katonja az utnptlsi s kommunikcis vonalakat rizze. Ez jelents mrtkben hozzjrult a szvetsgesek szmos gyzelmhez. Akrmi is a helyzet, fontos hogy megbizonyosodjunk az tvonalrl, amit az ellenfl hasznl (pldul: svny, visszavonulsi vagy utnptlsi tvonal).
A pontos rajtatsi hely meghatrozshoz lehetsg szerint olyan terletet kell vlasztani, amely megfelel szint fedezket s lczst biztost, ugyanakkor viszonylag nagy belthat teret engedlyez. A magaslati helysznek idelisak, mert lehetv teszik a tmadknak, hogy lefele tzeljenek, mg a vdket knyszerti az ellenkezjre, ami klnsen htrnyos, amennyiben kzeli clra, vagy fekv helyzetbl tzelnek (ami feltehetleg az ellenfl helyzete lesz tmads utn). A magaslati helyek ellen tovbb nehezebb rohamot intzni.
Az lczs ltfontossg. A tmad csapatnak kpesnek kell lennie arra, hogy elbjjon, s gy vrja az ellensget, amg az a kivgz znba nem r. Nagyon alkalmas helyszn lczsra, ahol a nvnyzet vltozik, mint pldul egy erd vge, vagy az t kt oldala. Fontos, hogy rsztvevk lczzk mind magukat, mind a torkolattzket. gy, miutn a lvldzs megkezddtt, az ellenfl nem tudja a tmadk pontos helyzett meghatrozni.
Kvnatos tovbb, hogy a tmad csapatnak fedezk lljon rendelkezsre, mg az ellenflnek semmi, vagy annyira kevs, amennyire lehet. Miutn nem valszn, hogy egy ilyen helyet lehet tallni, ezrt kompromisszumot kell ktni. Egy tlagos ember 10 msodperc alatt 70 mtert tud futni. Krlbell 2-4 msodperc szksges, hogy egy ellensges katont beazonostsunk, s clzottan tmadjunk r. Tancsos teht legalbb 20-30 mter nylt terletet hagyni minden irnyba a kivgz znban.
Szmtsba rdemes venni tovbb az ellensg erstsnek helyzett, s lehetsges tvonalt a rajtatsi terletbe, valamint elfele onnan. gy tudhatod, merre kell, s merre nem szabad menni.
Egy msik kritikus pont, amit hangslyozni kell, hogy biztosak legynk benne, hogy a rajtatsi helyszn az ellenfelet arra knyszerti, hogy a vonalunkkal prhuzamosan rkezzen, klnben nem lehetsges az egsz ellensges egysget tz alatt tartani, ami lehetv teszi szmukra az ellentmadst.
EGYENES S AZ „L" ALAK RAJTATSI FORMCIK
A kt leggyakrabban hasznlt rajtatsi formci az „Egyenes", s az gynevezett „L" alak formci.
Vonalas formci
Ebben a felllsban a tmad csapat egy egyenes vonal mentn helyezkedik el az ellenfl kzeledsi tvonala mentn. A blokkol csoportok a bal s a jobb szlen helyezkedik el, a kivgz csoporttal a kzepn. Ha van biztost csoport, az ltalban a f vonal mgtt helyezkedik el, kszenlti pozciban.
„L" alak formci
Mint a neve is sejteti, a csapat egy L alak pozcit foglal el. A blokkol csoportok a bal fels s a jobb als szrnyon helyezkednek el (vagy fordtva). A kivgz csapat a kt vonal tallkozsnl, vagy annak kzelben helyezkedik el. A biztost csoport helye lehet a kivgz csoport mgtt, vagy kzpen, a formci mgtt. Akrmelyik is az, fontos hogy brmelyik csoportot tudjk tmogatni a tmads sorn.
Spontn rajtatsek
Ez egy meglehetsen veszlyes formja a rajtatseknek. Az albbi pldban felttelezzk, hogy egy Airsoft csapat rjraton tallkozik ellensggel, anlkl hogy az ket felfedezn. Ismt hangslyozni kell a gyakorlat jelentssgt. A parancsnok nem tud sok segtsget nyjtani embereinek. A csendessg fontos. Az sszes cselekedetnek a kikpzsen gyakoroltak alapjn kell trtnnie. A parancsnoknak sokkal jobban kell embereinek intelligencijra s kpessgeire hagyatkoznia, mint brmilyen ms rajtatsnl.
Egy spontn rajtats az ellenfl azonostsval kezddik. A csapat parancsnoka meglltja embereit, hogy eldntse, van-e a kzelben alkalmas helyszn egy rajtats kivitelezshez. A fedezk s a rejtzkdsi lehetsg a legfontosabb tnyezk, amellett, hogy az ellenfl a pozcitl ltvolsgban mozogjon. A helyszn megllaptsa utn a parancsnok jelzi csapatnak a tmads helyt, a kivgz zna nagysgt, s a biztost znt. Kzjeleket tancsos hasznlni a kommunikcira ilyen helyzetben. Trekedni kell, hogy a meglepets ereje megmaradjon.
A csapat a megadott helyen elfoglalja a fedezkeket, s elrejtzik. Egy spontn tmadsban, a parancsnoknak nem rdemes tlsgosan elnyjtani vonalait. Az embereknek nem tancsos messzebbre lenni egymstl, mint 10 mter. Ellenttben egy megtervezett rajtatssel, nincs id tervezni, kidolgozni a tzelsi znkat, vagy ms kommunikcis eljrsokat. Ezrt fontos a zrt formci, hogy a csapat egysge megmaradjon az egsz tkzet alatt.
Amikor az ellensg belp a kivgz znba, a parancsnok jelt ad a tmadsra, az ltalnos forgatknyv szerint. Mindenki tzel, ameddig az ellensg el nem esik. Ezutn a tmad er visszavonul.
Fontos, hogy a parancsnok meghatrozza, mi trtnjen, ha a csapatot a rajtatsi pont elrse eltt felfedezik. A mozgs nveli a felfedezds eslyt, teht tervezni kell erre a kritikus eshetsgre is.
Megjegyzsek
Tz vezrls A csapat tzzninak irnytsa rendkvl fontos. A korbban trgyalt kt formci segt ebben. Sosem szabad a rajtats mindkt oldalra embereket helyezni. A rajtatsek rendkvl intenzvek kzdelemben, s nagyon nehz a rsztvevknek a helyzetet tltni, s a barti egysgek eltallst elkerlni. Ezrt rdemes az embereket egy oldalon fellltani, s egy irnyba tzeltetni.
Kommunikci A kommunikci szintn nagyon fontos. A blokkol csoportoknak rejtetten kell jelezni a csapat tbbi tagjnak, hogy az ellenfl kzeledik, valamint a parancsnoknak csapatnak a tmads kezdett. Kzjelek alkalmasak, hogy figyelmeztessk a tbbieket az ellensgre, de elrulhatjk a helyzetnket. A halk beszd szintn ezzel a kockzattal jr. El kell dnteni, melyik a legjobb. Elfordulhat, hogy htrbb kell vonnia csapatot, s rvid jeleket alkalmazni.
A parancsnok ltalban egy sorozatlvssel, vagy egy robbanszer aktivlsval jelez csapatnak, ami nem jelent nagy nehzsget. A rajtat csapatok ltalban folyamatosan tzelnek, majd egyszerre abbahagyjk. A rsztvevk ezutn az ellenfl mozgst figyelik. Ha mozgst ltnak, egy gyors sorozat vgez a rosszfival. Amikor ltszlag mindenki „halott", a csapat visszavonul.
Gylekez pontok A gylekez pontok azok a kijellt pontok, amelyeket a tmadk hasznlnak tallkoznak, rendezd pontnak, valamint kivonulsi pontnak. Egy j gylekez pont kijellse nagyrszt a tereptl s a harci helyzettl fgg. J fedezket s rejtekhelyet kell biztostani a csapatnak. Nem minden esetben ez a helyzet azonban. Hasznlni lehet tvolsgot, termszeti kpzdmnyt (a legidelisabb), vagy ms mdot a gylekez pont meghatrozsra. Fontos azonban, hogy a csapat minden tagja knnyen s gyorsan megtallhassa a helyet. Nem szabad elfelejteni, hogy a csapat tagjai harci helyzetet elhagyva indulnak el, ami elgg megzavarhatja ket. A legegyszerbb utasts is zavar vagy kompliklt lehet egy ilyen esetben. A legfontosabb teht, hogy mindenki odatalljon a gylekez ponthoz.
SSZEGZS
Ismtelten megjegyeznnk, hogy ezek csak az alapok. Gyakorolni kell az Airsoft csapatnak, hogy kifinomtsk a vgrehajtst, s kiismerjk kpessgeiket. Akrhogyan is, biztos, hogy a rajtatst egy rendkvl hatkony fegyvernek fogja brki tallni az arzenljban. |